Każda z występujących tu pań reprezentuje odmienną postawę moralną, każda inaczej ocenia markiza de Sade. Trzy akty sztuki to trzy spotkania bohaterek, w tym samym miejscu lecz w różnym czasie. Mishima ukazuje wzajemne, skomplikowane relacje postaci dramatu, obnaża ich najgłębiej ukrywane marzenia i fascynacje, relatywizuje pojęcie dobra i zła. Tytułowa bohaterka dramatu, żona libertyńskiego markiza, w czasie kolejnych spotkań: z ortodoksyjną matką, młodszą siostrą - rywalką o względy markiza, pobożną baronową de Simine, rozpustną hrabiną de Saint-Fond i służącą Charlottą, przechodzi metamorfozę, dochodząc do głębokiej prawdy o sobie i do pełnego samouświadomienia. Yukio Mishima, spadkobierca tradycji samurajskiej, wybrał z kultury europejskiej postać kontrowersyjnego markiza, by nadać mu wymiar metafizyczny. - On - najbardziej wolny człowiek na świecie. Jego ręce sięgają do kresu czasu, do końca świata. U
Tytuł oryginalny
On jeden a ich sześć
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Krakowska nr 286