EN

8.12.1999 Wersja do druku

On jeden a ich sześć

Każda z występujących tu pań reprezentuje odmienną postawę moralną, każda ina­czej ocenia markiza de Sade. Trzy akty sztuki to trzy spo­tkania bohaterek, w tym sa­mym miejscu lecz w różnym czasie. Mishima ukazuje wza­jemne, skomplikowane rela­cje postaci dramatu, obnaża ich najgłębiej ukrywane ma­rzenia i fascynacje, relatywi­zuje pojęcie dobra i zła. Tytułowa bohaterka dra­matu, żona libertyńskiego markiza, w czasie kolejnych spotkań: z ortodoksyjną mat­ką, młodszą siostrą - rywalką o względy markiza, pobożną baronową de Simine, rozpust­ną hrabiną de Saint-Fond i służącą Charlottą, przecho­dzi metamorfozę, dochodząc do głębokiej prawdy o sobie i do pełnego samouświadomienia. Yukio Mishima, spadko­bierca tradycji samurajskiej, wybrał z kultury europejskiej postać kontrowersyjnego markiza, by nadać mu wymiar metafizyczny. - On - najbardziej wolny człowiek na świecie. Jego ręce sięgają do kresu czasu, do koń­ca świata. U

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

On jeden a ich sześć

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Krakowska nr 286

Autor:

(MSZ)

Data:

08.12.1999

Realizacje repertuarowe