EN

17.09.2019 Wersja do druku

Okopowy walczyk

"Baron cygański" Johanna Straussa II w reż. Marii Sartovej w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Pisze Gustaw Szemioth w portalu AICT.

Dziś może nam być trudno zrozumieć, co spowodowało pamiętany po dziś dzień ogromny sukces "Barona cygańskiego" Johanna Straussa II. Nie było to z pewnością naiwne i pogmatwane libretto, w zbyt łatwy sposób szatkujące do granic możliwości pokomplikowaną akcję pod koniec aktu II i doklejające ledwie dziesięciominutowy akt(łac. actus = czyn) część dramatu, będąca względnie s... More III stanowiący konieczny "happy end". Warstwa muzyczna tej operetki, bądź, jak wolał ją nazywać kompozytor - opery komicznej - zawiera w sobie też pewne estetyczne pęknięcie - komizm operetki został w niej połączony z partiami muzycznie, emocjonalnie i wykonawczo pasującymi raczej do tak wymarzonej przez kompozytora "prawdziwej", wielkiej opery. Sukces zapewniła lekka, radosna i elegancka muzyka oraz cygańsko-węgierski sztafaż - bliski i orientalny zarazem, który stał się symbolem epoki nie tylko w swej austro-węgierskiej macierzy. Dziwny to był kraj "Cekani

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Okopowy walczyk

Źródło:

Materiał nadesłany

www.aicit.art.pl

Autor:

Gustaw Szemioth

Data:

17.09.2019

Realizacje repertuarowe