"Gwałtu, co się dzieje!" w reż. Macieja Podstawnego w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu. Pisze Maria Napiontkowa w Teatrze.
Jest taki tekst Dobrochny Ratajczakowej z 2002 roku, zapoznany nieco, a niezwykle interesujący. Nosi tytuł "Maska amazonki" i traktuje o wielowiekowej tradycji wcieleń amazonek w dramacie. Autorka analizuje tylko przykłady dziewiętnastowieczne, wśród nich farsę Aleksandra Fredry "Gwałtu, co się dzieje!" z 1825 roku (co prawda nazwaną przez autora komedią). Rozważania Ratajczakowej doskonale współgrają z dominującymi dziś w dyskursie humanistycznym teoriami gender i queer. Istotne znaczenia "maski amazonki" wiążą się z konstrukcją świata "na opak", zamianą ról kulturowych oraz relacją z mężczyzną: figura amazonki to przede wszystkim "kobieta wyzwolona z tradycyjnych zobowiązań kulturowych, postępująca według obcego sobie [...] męskiego wzoru", zwalczająca swą kobiecość. To odwrócona maska wojny. Jednocześnie jednak jest ona "wyrazem męskiego lęku, sygnałem zagrożenia ze strony kobiety, nieprawnie przejmującej podstawowy obowiązek mężc