30.06.2017 Wersja do druku

Odrzucić obcego

Toruński "Napis" w reżyserii Pawła Paszty, oparty na dbałości o słowo i formę, to kawałek dobrego, klasycznego teatru - o spektaklu w Teatrze im. Wilama Horzycy pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.

Poczucie obcości kształtuje się w relacji Ja-Ty. Odmienność widziana przez społeczeństwo i określana w kulturze jako negatywna ma wiele odsłon. Za Innego najczęściej uważa się osobę, która nie mieści się, czy wręcz wychodzi poza ramy przyjętych przez kulturę norm, a społeczność stanowiąca większość jest zmuszona się do tego ustosunkować. Pojęcie normy według filozofa i teoretyka kultury Jerzego Kmity jest jednym z podstawowych elementów rozumienia kultury i łączy w sobie kilka elementów. Przekonania jakie reprezentuje jednostka to jej stosunek do konkretnych sądów, nastawienie do świata w kontekście wartości, statutów, przykazań... Badacz wyróżnia dwa rodzaje przekonań: pierwsze w odniesieniu do świata, drugie w odniesieniu do tego, co o tym świecie myślę. To właśnie przekonania przekładają się na sądy normatywne i dyrektywne, respektowane przez ogół społeczeństwa. Na motywie wyjścia poza ogólnie panujące i akceptowalne no

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Odrzucić obcego

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Barbara Pitak-Piaskowska

Data:

30.06.2017

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe