O IV Międzynarodowych Dniach Młodej Dramaturgii "Odrama" pisze Monika Leonowicz z Nowej Siły Krytycznej.
Rok 2008 w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu upływa pod znakiem refleksji na temat szeroko pojętej tożsamości: narodowej, kulturowej czy religijnej. Życie bez tożsamości jest nieznośne, wręcz niemożliwe, potrzeba przynależności do jakiejkolwiek wspólnoty okazuje się sprawą nadrzędną. Czy tożsamość jest dana z góry? Kiedy można mówić o micie tożsamości, a kiedy już o tożsamości nowoczesnej? Czy redefinicja tożsamości spowoduje jej "odzyskanie"? I czy to jest w ogóle możliwe, skoro nie została zaprojektowana z góry? Ze wszystkimi pytaniami zmagali się twórcy teatralni podczas IV Międzynarodowych Dni Nowej Dramaturgii. Ich sceniczne wypowiedzi: etiudy, próby czytane, improwizacje oraz performance ukazują wielowątkowość przedstawianych tekstów, wielowymiarowość i ich intertekstualność. Pretekstem do rozważań w ostatnim dniu festiwalu był dramat Bilijany Srbljanović "Upadek". Już sam tytuł otwiera różne konotacje. Autorki prób