EN

1.02.1970 Wersja do druku

Odkrywanie baroku

Przygotowanie na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego przez Włodzimierza Hermana "Księżniczki na opak wywróconej" jest świadectwem pełnej dojrzałości tego twórcy. Dawno nie oglądaliśmy we Wrocławiu widowiska tak doskonałego. Pochwały zacząć trzeba od tekstu Jarosława Marka Rymkiewicza. Wprawdzie podstawę stanowią dwa utwory Calderona, ale Rymkiewicz część sam napisał, część zaczerpnął aż z 8 rozmaitych tekstów powstałych na przestrzeni przeszło 300 lat. Od Rymkiewicza wreszcie, jako tłumacza, pochodzi warstwa słowna, stanowiąca najpoważniejszy bodaj walor tekstu. Język utworu jest na wskroś nowoczesny, przy jednoczesnym zastosowaniu stylizacji przywodzącej na pamięć najlepsze doświadczenia naszej współczesnej literatury (Gombrowicz, Białoszewski, Parnicki). Stylizacja ta polega, przede wszystkim na wielokrotnych powtórzeniach, tworzących logiczne zawiłości i potęgujących humorystyczną absurdalność sytuacji scenicznych. Przy znaczn

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

"Wiadomości" nr 5

Autor:

Mieczysław Dziedzic

Data:

01.02.1970

Realizacje repertuarowe