Przygotowanie na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego przez Włodzimierza Hermana "Księżniczki na opak wywróconej" jest świadectwem pełnej dojrzałości tego twórcy. Dawno nie oglądaliśmy we Wrocławiu widowiska tak doskonałego. Pochwały zacząć trzeba od tekstu Jarosława Marka Rymkiewicza. Wprawdzie podstawę stanowią dwa utwory Calderona, ale Rymkiewicz część sam napisał, część zaczerpnął aż z 8 rozmaitych tekstów powstałych na przestrzeni przeszło 300 lat. Od Rymkiewicza wreszcie, jako tłumacza, pochodzi warstwa słowna, stanowiąca najpoważniejszy bodaj walor tekstu. Język utworu jest na wskroś nowoczesny, przy jednoczesnym zastosowaniu stylizacji przywodzącej na pamięć najlepsze doświadczenia naszej współczesnej literatury (Gombrowicz, Białoszewski, Parnicki). Stylizacja ta polega, przede wszystkim na wielokrotnych powtórzeniach, tworzących logiczne zawiłości i potęgujących humorystyczną absurdalność sytuacji scenicznych. Przy znaczn
Źródło:
Materiał nadesłany
"Wiadomości" nr 5