Rewolucja w literaturze, teatralni ojcobójcy, gorzkie komedie, rockowa gonitwa za światem, artystyczne kryminały, piramida zwierząt - "Polityka" wybrała 10 najważniejszych zjawisk kultury polskiej 25-lecia.
Ojcobójcy. Tak Piotr Gruszczyński, jeden z najważniejszych krytyków teatralnych przełomu wieków, nazwał grupę reżyserów debiutujących w końcówce lat 90. Pokolenie ojcobójców zaproponowało estetykę, tematykę i podejście do teatru kompletnie inne niż poprzednie generacje twórców polskiego teatru. Trzydziestokilkuletni wówczas Krzysztof Warlikowski, Grzegorz Jarzyna, Piotr Cieplak i Anna Augustynowicz zdjęli polski teatr z koturnów, wyprowadzili na ulicę i zanurzyli w jej zupełnie niesalonowym języku, popkulturowej estetyce i problemach, jakie przyniosła nowa, kapitalistyczna rzeczywistość. Romantycznego bohatera, walczącego z obcym ciemiężycielem, zastąpiły postaci, jakie można było spotkać na scenach całego wolnego świata: poszukujące swojej tożsamości, także seksualnej, emancypujące się kobiety, ofiary kapitalistycznego wyścigu szczurów i rozpasanej konsumpcji. Młodzi reżyserzy chcieli przyciągnąć do teatru swoje pokolenie, robią