EN

23.09.2006 Wersja do druku

Od Studia Operowego do Opery Nova

21 września 1956 r. - to data niezwykle ważna w dziejach Bydgoszczy. Tego dnia premiery jednoaktówek: "Flis" i "Verbum nobile" Stanisława Moniuszki, oraz baletu "Wesele w Ojcowie" Karola Kurpińskiego, rozpoczęły historię sceny operowej w tym mieście - z okazji 50-lecia Opery Nova pisze Adam Czopek w Naszym Dzienniku.

Starania o powołanie do życia teatru operowego w Bydgoszczy trwały już od kilku lat. Ich inicjatorem była Felicja Krysiewicz, śpiewaczka i pedagog. 30 grudnia 1955 r. zapadła decyzja o powstaniu Studia Operowego, które niemal z mety rozpoczęło prace przygotowawcze do pierwszej premiery. Od strony muzycznej prowadził je Zdzisław Wendyński, od artystycznej - Felicja Krysiewicz. Studio Operowe działało przez cztery sezony i zrealizowało w sumie dziesięć premier operowych, operetkowych i baletowych. Potem na scenie pojawił się najpierw "Cyrulik sewilski" G. Rossiniego, później "Opowieści Hoffmanna" J. Offenbacha i "Lakme" L. Delibesa. Ostatnią premierą studia była "Hrabina" Moniuszki wystawiona 7 lutego 1960 roku. W tym samym miesiącu zapadła decyzja o upaństwowieniu Studia Operowego, a od 1 marca rozpoczął działalność Państwowy Teatr Muzyczny Opery i Operetki w Bydgoszczy. Jego pierwszym dyrektorem naczelnym został Feliks Kłodziński, a kierownikiem ar

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Od Studia Operowego do Opery Nova

Źródło:

Materiał nadesłany

Nasz Dziennik nr 221/21.09.

Autor:

Adam Czopek

Data:

23.09.2006