EN

18.01.2010 Wersja do druku

Oczarowanie: Balast odkupienia

"Oczarowanie" w reż. Marka Fiedora w Teatrze Studio w Warszawie. Pisze Marta Nadzieja w portalu kulturaonline.pl

Marek Fiedor zrealizował na deskach warszawskiego Teatru Studio ostatnią, niedokończoną powieść wielkiego austriackiego pisarza Hermanna Brocha, znaną pod pierwotnym tytułem "Kusiciel". Anonsowane najczęściej jako alegoryczna rozprawa z totalitaryzmem "Oczarowanie" jest jednak czymś więcej. Reżyser dostrzegł w teście Brocha treści uniwersalne i nie zamknął swojej wizji w getcie rozważań nad sytuacją zniewolonej jednostki. Fiedora interesują raczej wątki metafizyczne, dlatego w jego inscenizacji to na Proroku skupia się uwaga odbiorcy. Tajemniczy przybysz pojawia się znikąd i w zhierarchizowanej społeczności wzbudza ferment i zamieszanie. Ciekawie zresztą reżyser pokazał feudalną wręcz strukturę austriackiego społeczeństwa XX wieku, gdzie jedynym światłym obywatelem jest Lekarz, a o kwestiach moralności może rozprawiać i decydować tylko Ksiądz. Duszny tekst Brocha podkreśla Fiedor scenografią: niekiedy przaśną, ale w całości brzydk

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Oczarowanie: Balast odkupienia

Źródło:

Materiał nadesłany

www.kulturaonline.pl

Autor:

Marta Nadzieja

Data:

18.01.2010

Realizacje repertuarowe