EN

27.11.1999 Wersja do druku

Obrazy i obsesje

Najnowsza sztuka szwedzkiego dramatopisarza Pera Olova Enquista "Twórcy obrazów" poświęcona jest dwóm tematom: początkom sztuki filmowej i skutkom choroby alkoholowej w rodzinie. Opowiadanie Selmy Lagerlöf "Niewidzialny woźnica" zostało w 1921 r. zekranizowane przez Victora Sjöströma, jednego z największych szwedzkich twórców kina. Enquist każe podczas projekcji pierwszych sklejek spotkać się noblistce, reżyserowi, operatorowi i młodej, narwanej aktoreczce, która roli w filmie nie dostała. Ich szorstkie, niezręczne rozmowy raz po raz zjeżdżają w tajemnice prywatne: jak się okaże, wszyscy odczuwają tu traumę związaną z alkoholizmem swoich ojców. Na mieliznach sztuki utknął z kretesem reżyser polskiej prapremiery w warszawskim Powszechnym Stanisław Różewicz. Kazimierz Kutz, realizujący "Twórców obrazów" w krakowskim Starym, z pietyzmem podszedł do, by tak rzec, "filmologicznej" warstwy dramatu: posadził przy pianinie tapera na żywo towarzysz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

"Polityka" nr 48

Autor:

js [Jacek Sieradzki]

Data:

27.11.1999

Realizacje repertuarowe