EN

14.11.2006 Wersja do druku

Obok muzyki

"Fedra" w reż. Macieja Prusa i "alpha Kryonia Xe" w choreogr. Jacka Przybyłowicza w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Kazimierz Bardzik w Didaskaliach.

Dwa muzyczne terytoria dwóch młodych, polskich kompozytorek. "Fedra" Dobromiły Jaskot i "alpha Kryonia Xe" Aleksandry Gryki, wykonywane jednego wieczoru na kameralnej scenie warszawskiego Teatru Wielkiego, są prezentacjami prapremierowymi. Za okazję usłyszenia tych scenicznych utworów: interaktywnej opery kameralnej (Jaskot) i baletu (Gryka) chwała pomysłodawcom cyklu "Terytoria", w którym prezentowano już w warszawskiej Operze Narodowej utwory Brittena. Janaćka i Mykietyna. Muzyka do "Fedry" Dobromiły Jaskot jest dramatyczna i mroczna, a zarazem podniosła i uroczysta. W sposobie artykulacji, barwie i rytmie ewokuje atmosferę misterium. Misterium namiętności, wtajemniczenia w niszczycielską siłę erotyki - sferę graniczącą z mistyką i z eschatologią. Gęsta tkanka dźwiękowa utworu, intrygująco rozłożona na nietypowe zespoły instrumentów, trzymająca w napięciu, bogata jest w kontrasty, zwroty melodyczne i rytmiczne. Rozpisana została na instrumenty mog

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Obok muzyki

Źródło:

Materiał nadesłany

Didaskalia nr 73-74/06-08.2006

Autor:

Kazimierz Bardzik

Data:

14.11.2006