Inscenizacja teatralna jest zawsze jedną z możliwych interpretacji sztuki. Jej charakter warunkują nie tylko czynniki czysto teatralne, zależy również od sytuacji historycznej i filozoficzno-estetycznej czasu, w którym powstaje. Spostrzeżenie to wyjątkowo wyraziście sprawdza się w polskich dziejach scenicznych "Matki Courage" Bertolta Brechta.
Otworzył je objazdowy Teatr Ziemi Mazowieckiej w Warszawie. Premiera miała miejsce 23 sierpnia 1958 roku już po pierwszej fali dyskusji nad wartością polityczną teatru Brechta i po słynnych występach teatry Berliner Ensemble w Warszawie, Łodzi i Krakowie ze wspaniałą Heleną Weigel w roli tytułowej sztuki. Przedstawienie wyreżyserowała Krystyna Berwińska ze scenografią Józefa Szajny. W roli Matki Courage wystąpiła Irena Skwierczyńska. Przedstawienie pozostawało jeszcze pod silnymi wpływami modelowej inscenizacji Berliner Ensemble, przede wszystkim naśladowało kompozycję poszczególnych scen i sytuacji. Napisy informacyjne na kurtynkach zastąpiono narratorem w polskim płaszczu żołnierskim, chcąc w ten sposób zaznaczyć aktualność sztuki. Przestrzeń sceniczną nasycono szarością. Nie brakło już w pierwszej inscenizacji programowej sztuki Brechta czysto polskich akcentów. Irena Skwierczyńska obdarzyła Courage cechami przekupki warszawskiej, która