Appia, Craig, Meyerhold, Tairow, Wachtangow, to nazwiska, które wymieniamy jednym tchem, gdy mówimy o wielkich reformatorach teatru europejskiego XX wieku. Niesłusznie pomijamy refleksją teoretyczną i twórczość dramaturgiczną Mikołaja Jewreinowa, pisarza, który jako jeden z pierwszych w naszym stuleciu, opowiadał się za "teatralizacją" teatru. Jewreinow nie ograniczał się w swoich rozważaniach teatrologicznych do spraw czysto akademickich, obierając za przedmiot swojej analizy ten czy inny spektakl, lecz dostrzegał różne przejawy teatralności w życiu, w stosunkach międzyludzkich, w samej naturze. Realizacja spektaklu nie była dla niego celem samym w sobie i hasło "sztuka dla sztuki" było mu obce. Przejawiał zdumiewającą aktywność twórczą. Działalność artystyczną rozpoczął jako kilkunastoletni chłopak pracując... w cyrku. Organizował też wówczas różnego typu teatrzyki amatorskie, w których był aktorem, reżyse�
Tytuł oryginalny
O życiu i sztuce
Źródło:
Materiał nadesłany
Głos Wybrzeża nr 144