12.03.2010 Wersja do druku

O zbrodni, zemście, karze i prawie krwi

- PRL jest krainą nieopisaną przez sztukę. Pokolenie ludzi, którzy w PRL-u byli dorośli niechętnie mówi krytycznie, czyli mądrze, o tamtych czasach. A ktoś musi -uważa Zadara, który chce opisać ten czas przez operę Iannisa Xenakisa, jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki klasycznej XX wieku - pisze Paulina Sygnatowicz w Polsce Metropolii Warszawskiej - Warszawie.

Michał Zadara mówi o początkach PRL za pomocą tekstu sprzed 2500 lat. O pierwszej operze w jego reżyserii pisze Paulina Sygnatowicz. PRL jest krainą nieopisaną przez sztukę. Pokolenie ludzi, którzy w PRL-u byli dorośli niechętnie mówi krytycznie, czyli mądrze, o tamtych czasach. A ktoś musi -uważa Zadara, który chce opisać ten czas przez operę Iannisa Xenakisa, jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki klasycznej XX wieku. "Oresteja" opowiada tragiczne losy rodziny Agamemnona, który wyruszając na wojnę trojańską, decyduje się poświęcić w ofierze swoją córkę Ifigenię, by zapewnić sobie przychylne wiatry. Jedna zbrodnia pociąga za sobą kolejne, a wymierzana sprawiedliwość powoduje nowe zbrodnie. - To utwór o tym, czemu zrezygnowano z prawa krwi i zemsty na rzecz sprawiedliwości, która jest niesprawiedliwa, bo nie pozwala na zemstę. Nasz system prawa jest oparty na zasadzie, którą sformułowali Ateńczycy: żeby zbudować społeczeństwo,

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

O zbrodni, zemście, karze i prawie krwi

Źródło:

Materiał nadesłany

Polska Metropolia Warszawska - Warszawa nr 60

Autor:

Paulina Sygnatowicz

Data:

12.03.2010

Realizacje repertuarowe