OCZEKIWANA z wielkim zainteresowaniem sztuka Leona Kruczkowskiego nie zawiodła pokładanych w niej nadziei. Autor "Niemców" i "Odwetów" wraca w tej sztuce do niewyżytego wciąż dla wszystkich ofiar niewoli tematu - pierwszego dnia wolności". W "Notatniku", zamieszczonym w programie, pisze L. Kruczkowski: "Dramaturgia naszych czasów... powinna być sztuką prowadzenia sporu ideowo-moralnego między humanistycznymi jednoczącymi uczuciami człowieka a prawami historii, które są prawami walki czyli prawami ostrych podziałów". Ilustracją tej tezy jest obecna premiera. Po pięciu latach przebywania za drutami i odcięcia od świata grupa oficerów polskich z kampanii 1939 r. (podobnie jak to się działo autentycznie z autorem) - po wyjściu z obozu dostaje się do pustego, ewakuowanego miasteczka niemieckiego i zagospodarowuje się w opuszczonym przez właścicieli domostwie pp. Kluge. Narzucając punkt wyjścia, nie mamy zamiaru bynajmniej streszczać dalej sz
Tytuł oryginalny
O prawo wyboru
Źródło:
Materiał nadesłany
Głos Pracy