EN

1.06.1997 Wersja do druku

O duszyczkach i duszach oraz innych niedzisiejszych sprawach

1. W jednym z końcowych wersów "Jałowej ziemi" Eliot wypowiada słowa, które można poniekąd uznać za program poetycki czy w każdym razie za określenie warunków uprawiania poezji w czasie marnym: "These fragments I have shored against my ruins:"; w tłumaczeniu Miłosza brzmi to: "Te fragmenty wsparłem o moje ruiny". Fragmentaryczność poematu daje możliwość przedstawienia zrujnowanego świata, uchwycenia rozpadu i chaosu w rygorze wiersza. W istocie jednak ten ponury i zatrważający obraz - zwierciadło w okruchach - nie prowadzi Eliota do delektacji znijaczeniem, Eliot jest ostatnim poetą, któremu można by przypisać częstą w dwudziestym wieku, a dziś niemal obowiązującą postawę estetyzmu natchnionego nihilizmem. "Jałowa ziemia" była, owszem, diagnozą, ale postawioną przecież nie po to, żeby na niej poprzestać. Po tym wizerunku duchowej destrukcji Eliot podjął wysiłek scalenia świata, wspartego już nie "o ruiny", lecz na mocnym fundamencie chrze

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

O duszyczkach i duszach oraz innych niedzisiejszych sprawach

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 6

Autor:

Janusz Majcherek

Data:

01.06.1997

Realizacje repertuarowe