"Balladyna" jest pozycją repertuarową grywaną co prawda stosunkowo często, ale oglądaną niechętnie, obrosłą w tradycję nudnej pozycji lekturowej, twór egzaltowanej wyobraźni Słowackiego i na ogół poważnego teatru, który czyni z niej patetyczną opowieść o początkach naszej państwowości, baśń polityczną, lub krwawy dramat szekspirowski przybrany w polskie ludowe stroje. W tradycji filologicznej funkcjonuje ona jako dramat władzy, dramat o wymowie antyfeudalnej, dramat o niebezpieczeństwach awansu społecznego. (Balladyna zabija, by uwolnić się od plebejskiej przeszłości). Wszystkie te ogromnie poważne interpretacje wydają się znacznym uproszczeniem. Wacław Kubacki tak pisze o "Balladynie": Jest to ariostyczne dzieło o tendencji antyfeudalnej, którego mechanizmem ideowo-artystycznym są parodie popularnych motywów rycersko-powieściowych (...) posługuje się anachronizmem jako narzędziem satyry i humoru. Jeśli z
Tytuł oryginalny
O Balladynie
Źródło:
Materiał nadesłany
Nurt Nr 5