EN

19.05.2023, 12:13 Wersja do druku

Nowy Sącz. Zakończył się XX Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari

Zakończył się XX Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Pierwsze miejsce wśród mężczyzn zajął Chao Liu z Chin. W żeńskich głosach nie przyznano pierwszej nagrody.

fot. mat. organizatora

Chao Liu, baryton z Chin, który studiował w Central South University Teng Shuping, Luciano Pavarotti Municipal Theater Academy of Modena, a obecnie szkoli się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie - zdobył I nagrodę i 24 tys. zł. Druga (11 tys. zł) w tej samej kategorii także powędrowała do Chin. Zdobył ją Liang Wei, tenor, absolwent Nantong University i Conservatorio Statale di Musica im. Giuseppe Verdiego w Turynie. Trzeciej nie przyznano.

- Gratuluję wszystkim kolegom. To był piękny konkurs -mówił Chao Liu.

Weronika Rabek, polska mezzosopranistka z Gdańska, absolwentka Hochschule fur Mu-sik, Theater und Medien w Hanowerze, studentka Akademii Muzycznej w Gdańsku i Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, oraz Hyejin Lee, sopranistka z Korei Południowej, absolwentka m.in. Hochschule fur Musik, Theater und Medien w Hanowerze - otrzymały dwie równorzędne II nagrody (po 11 tys. zł) w kategorii głosów żeńskich.

- Jestem zaskoczona, zmęczona, oszołomiona. W sumie nie spodziewałam się - podsumowała szczęśliwa Weronika Rabek. - Jutro zbiorę myśli i zastanowię się co dalej.
Jury przyznało w kategorii głosów żeńskich III nagrodę (6 tys. zł) drugiej sopranistce pochodzącej z Korei Południowej - Celinę Mun.

Wyróżnieniami (po 2,5 tys. zł) zostali uhonorowani: Iryna Haich, mezzosopranistka z Ukrainy oraz Adrian Janus, baryton z Polski. W tej edycji konkursu po raz pierwszy została przyznana Nagroda im. Heleny Łazarskiej (5 tys. zł) za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta. Otrzymała ją Justyna Khil za arię Donny Elviry „In quali eccessi/Mi tradiquel Talma ingrata" z opery „Don Giovanni". Fundatorem nagrody jest Antoni Malczak, inicjator i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019.

Hyejin Lee zdobyła także Nagrodę im. Ady Sari (2 tys. zł) dla najlepszego sopranu koloraturowego, ufundowaną przez Jacka Lelka, burmistrza Starego Sącza.
Pula nagród wynosiła w sumie ponad 1OO tys. zł. Laureaci XX Konkursu im. Ady Sari zostali obsypani nie tylko deszczem nagród finansowych i rzeczowych, ale też zaproszeniami na koncerty. Protokół, który odczytywał w nocy Wojciech Maciejowski, sekretarz jury, przerywany był co chwilę oklaskami młodych artystów.

Finał konkursu w Operze Krakowskiej poprzedzony został konferencją prasową z udziałem Małgorzaty Walew-skiej, przewodniczącej jury i dyrektor artystyczną, Andrzeja Za-rycha, dyrektora Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu oraz Piotra Sułkow-skiego, dyrektor Opery Krakowskiej . Wszyscy zwrócili uwagę na międzynarodowy wymiar imprezy i jej bardzo wysoki poziom. Organizatorów zaskoczyła duża liczba perfekcyjnie przygotowanych śpiewaków z Azji, nie tylko muzycznie, ale też językowo. Jurorów urzekła polska wymowa zagranicznych uczestników konkursu. Co ciekawe, azjatyccy artyści w kuluarach podkreślali, że język polski jest dla nich niezwykle prosty i nie byli w stanie zrozumieć, dlaczego sami Polacy uważają go za trudny do śpiewania.

Azjatyccy artyści mówili, że język polski jest niezwykle prosty i nie byli wstanie zrozumieć, dlaczego Polacy uważają go za trudny do śpiewania
Przesłuchania finałowe odbyły się z udziałem publiczności. Koncertowi towarzyszyły wielkie emocje, bo poziom był wysoki. Śpiewacy wykonywali po dwie arie, wybrane przez siebie z obowiązkowej listy utworów. Artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Piotra Sułkow-skiego.

Finał poza Nowym Sączem odbył się po raz pierwszy w historii konkursu. Występ na scenie operowej, był dla wielu nie tylko dużym przeżyciem, ale i szansą na większą promocję. Śpiewaków oceniało międzynarodowe jury pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, w którym zasiadali: Marcin Habela - profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Beata Klatka - dyrektor Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki oraz kierownik Akademii Operowej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie; Dominik Licht - konsultant w zakresie castingu w Duńskiej Operze Królewskiej w Kopenhadze; Rebekah Rota - dyrektor Opery w Wuppertalu w Niemczech (od sezonu 2023/2024); Keith Bernard Stonum - dyrektora artystyczny Jungen Oper im NORD (Staatsoper Stuttgart, Niemcy), śpiewak oraz Wojciech Maciejowski (sekretarz).

Na zakończenie w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu wystąpili laureaci. Wtedy też wręczono im nagrody. 

Koncert finałowy XX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari odbył się po raz pierwszy na scenie Opery Krakowskiej.

Tytuł oryginalny

WIELKI FINAŁ WOKALNEGO KONKURSU IM. ADY SARI Śpiewacy z Azji pokazali muzyczną klasę i błysnęli znajomością... polskiego

Źródło:

Gazeta Nowosądecka nr 20

Autor:

Joanna Mrozek

Data publikacji oryginału:

19.05.2023