"Gdy odważni artyści dziurawili żelazną kurtynę" - tak "New York Times" zatytułował tekst o występach poznańskiego Teatru Ósmego Dnia w Ameryce.
Teatr Ósmego Dnia z Poznania swój sławny spektakl "Piołun" [na zdjęciu] z lat 80. pokazywały w Nowym Jorku przez prawie tydzień - do niedzieli - w ramach festiwalu Performing Revolution in Central and Eastern Europe. Festiwal pokazuje niezależną sztukę naszej części Europy z czasów komunizmu, współorganizuje go Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku. "New York Times" opisał festiwal na pierwszej stronie swego weekendowego dodatku kulturalnego - a opis rozpoczął od "Piołunu". Najpoważniejsza gazeta nowojorska opisuje, jak "Piołun" i cały Teatr Ósmego Dnia zostali w 1985 r. zakazani, jak grupa wystawiała przedstawienie pokątnie w kościołach i halach fabrycznych. Jacqueline Davis, szefowa nowojorskiej Library for the Performing Arts, głównego organizatora festiwalu, mówi dziennikowi, że choć dla Amerykanina, zwłaszcza w 2009 r., jest to egzotyczne, "ludzie w NRD, Polsce czy Rumunii, którzy nie mogli zbierać się na [opozycyjnych] mityngach polityczny