Rola w "Pajacach" Ruggero Leoncavallo to kolejny występ Aleksandry
Kurzak w Metropolitan Opera (Met). Nowojorska scena wystawiła je w dyptyku wraz "Rycerskością wieśniaczą" Pietra Mascagniego. Publiczność przyjęła poniedziałkowe wznowienie długotrwałą owacją na stojąco.
Obydwa utwory rozgrywające się na południu Włoch łączą motywy namiętności, zazdrości i śmierci. Nie stronią od melodramatu wydobywając jednocześnie werystyczne cechy opery z dążeniem do realizmu, prawdy życia i wątków społecznych. Po raz pierwszy w historii właśnie Met zestawiła je wspólnie w produkcji z 1893 roku. "Pajace" są opowieścią o zawiadującym wędrownymi komediantami Canio (w tej partii tenor Roberto Alagna), jego żonie Neddzie (Aleksandra Kurzak) zakochanej w młodym Silvio (Alessio Arduini) oraz wzgardzonym przez kobietę Tonio (George Gagnidze). Związane z tym perypetie wzmacnia konwencja teatru w teatrze. Łączy losy Neddy i Canio, z bohaterami scenicznymi wieńcząc je tragicznym splotem. Autorem nowojorskiej produkcji jest Sir David McVicar's. Wzbogacił ją o niewystępującą w oryginalnym libretto grupę klownów wywołujących gagami śmiech na widowni. Scenografia w Met odbiega od bardziej skromnych na ogół inscenizacji