Przyczyny powodzenia, jakim cieszą się festiwale muzyczne, nie zostały zdaje się dokładnie zbadane, w każdym razie jednak są one jednym z przyczynków do problemu przemian, jakie zaszły w formach uczestnictwa w kulturze współczesnych społeczeństw. Potencjalnym odbiorcom bardziej, jak się okazuje, odpowiadają formy konsumpcji kulturalnej w pewien sposób skomponowanej, zorganizowanej, w analogii (i: często nie bez związku) z takimiż formami wypoczynku i turystyki. Polską specjalnością są w tym względzie raczej oferty specjalistyczne: festiwal muzyki współczesnej w Warszawie, oratoryjnej we Wrocławiu, ,czy szopenowskiej w Dusznikach. Takie festiwale, o ściśle określonym profilu mają swoje tradycje (Wagner w Bayreuth, Mozart w Salzburgu, Haendel w Halle i wiele innych), jednak nie one tworzą główny nurt, lecz imprezy o znacznie szerszych założeniach programowych, zestawiające koncerty symfoniczne i kameralne, recitale i przedsta
Tytuł oryginalny
Nowy festiwal, nowa szansa (fragm.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Kultura Nr 35