01.05.2018 Wersja do druku

Nowoczesność bezinteresowna

W lipcu 2011 roku szklaną witrynę wejściową New Museum w Nowym Jorku wypełniło przedstawienie dziecięcej twarzy. Obraz był mocno stylizowany, graficzny, zrytmizowany zagęszczającymi się poziomymi liniami. Z malutkimi ustami przedstawionej postaci kontrastowały nieproporcjonalnie wielkie oczy. Te mogły kojarzyć się konwencją mangi, ale w rzeczywistości pochodziły z zupełnie innego miejsca i kontekstu.

Pierwowzór grafiki z New Museum powstał w Rabce, małej miejscowości uzdrowiskowej na północnym Podhalu. Jego autorem jest małopolski artysta Jerzy Kolecki. Twarz, którą nakreślił oryginalnie przedstawiała oblicze Carrolowskiej bohaterki, i była motywem z plakatu anonsującego przedstawienie dla dzieci, inscenizację "Alicji w Kranie Czarów" wystawioną przez Teatr Lalki "Rabcio" z Rabki w 1975 roku. * Alicja rodem z Rabki znalazła się w Nowym Jorku w ramach wystawy "Ostalagia", na której New Museum przyglądało się sztuce Europy Środkowej i Wschodniej. Przedmiotem poszukiwań była w tym projekcie domniemana artystyczna osobność europejskich peryferii w kontekście ich przeszłości rozgrywającej się za Żelazną Kurtyną. W perspektywie wystawy znalazła się także tytułowa "wschodnia nostalgia", tęsknota za specyficzną kondycją wschodnioeuropejskich artystów i ich interpretacjami nowoczesności. Polskę na "Ostalgii" reprezentowali przede wszyst

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Autor:

Stach Szabłowski (2018)

Data:

01.05.2018