Zadaniem dramatów - zarówno tych kierowanych do dzieci, jak i adresowanych do młodzieży - jest partnerska rozmowa o kwestiach ważnych dla odbiorców - o 32. zeszycie "Nowych Sztuk" pod red. Zbigniewa Rudzińskiego pisze Agata Drwięga z Nowej Siły Krytycznej.
Nurt dramaturgii dla dzieci i młodzieży jest w Polsce zjawiskiem nienowym, choć dopiero od kilku lat cieszy się prawdziwą popularnością. Pierwszy konkurs na dramat adresowany do młodych i najmłodszych poznańskie Centrum Sztuki Dziecka ogłosiło w 1986 r., a od 1992 r. instytucja zaczęła wydawać "Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży" pod redakcją Zbigniewa Rudzińskiego. Teksty ukazujące się w tym piśmie często podejmują ważne, niekiedy - naprawdę trudne tematy. Do najchętniej wystawianych sztuk należą obecnie: "Na arce o ósmej" Ulricha Huba (2006) - tekst stawiający pytania o istnienie Boga i jego wpływ na postępowanie ludzi oraz "Pod-Grzybek" (2009) Marty Guśniowskiej, w którym autorka podjęła temat śmierci i rozłąki z bliską osobą. Zastanawiający wydaje się fakt, że w sytuacji, w której powstaje tak wiele nowych tekstów umiejętnie rozmawiających z młodymi widzami o poważnych sprawach, teatry rzadko decydują się na wystawianie ambitnych