Kazimierz Dejmek nie tylko ukochał staropolskie misteria, nie tylko zapoznał z nimi współczesnego widza i zaraził go własną miłością, ale też znacznie przesunął wstecz źródła polskiego stylu teatralnego: od romantyzmu do średniowiecza. Dotychczas interesowały go jednak przede wszystkim staropolskie misteria pasyjne i rezurekcyjne; one też legły u podstaw najsłynniejszych jego widowisk misteryjnych: "Historyji o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" i "Dialogus de passione". Tematykę, bożonarodzeniową odstępował dotąd Dejmek schillerowskiej "Pastorałce", wychodząc zapewne ze słusznego założenia, że trudno byłoby powrócić do niej unikając powtórzeń lub analogii. I oto, po latach swoich doświadczeń w misteryjnej materii teatralnej, Kazimierz Dejmek przełamał się wreszcie; sięgnął i on do bożonarodzeniowych dialogów staropolskich. Uczynił to zresztą, jak należało się spodziewać, inaczej niż Schiller
Tytuł oryginalny
Nowe misterium Dejmka
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Warszawy nr 291