EN

22.01.1967 Wersja do druku

Notes krakowski

Mniej więcej przed tygodniem mogliśmy obejrzeć nową premierę w Teatrze Ludowym. Była to nie tylko premiera mało znanego u nas pisarza amerykańskiego, Jamesa Baldwina, ale i uroczystość intronizująca Irenę Babel, kierowniczkę artystyczną nowohuckiej sceny. Irena Babel jest także reżyserem sztuki Baldwina, autorką przekładu i opracowania scenicznego. James Baldwin pochodzi z rodziny murzyńskiej; we wszystkich swych utworach eksponuje wątek autobiograficzny. Jest więc i w "Bluesie dla pana Charlie" konflikt murzyński na tle konserwatywnego amerykańskiego miasta, jest i rodzina pastora, są zawiłe losy tej rodziny, zjawia się dramatyczna bynajmniej nie pokorna problematyka religijna. W żadnym razie nie można by powiedzieć o tej sztuce, że ukazał się nam oto jeszcze jeden sentymentalny utwór biednego Murzyna i wiernego poza tym chrześcijanina. Sztuka nie jest sentymentalna, przeciwnie: ostra, brutalna, z wyraźnym przesianiem buntu i nadziei. Nadziei, kt�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Notes krakowski

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Literackie nr ?

Autor:

Stefan Otwinowski

Data:

22.01.1967

Realizacje repertuarowe