Wystawienie {#au#52}Ionesco{/#} przez Jean Louis {#os#50457}Barraulta{/#} stało się sensacją teatralną Paryża. Nowa sztuka świetnego fracuskiego dramaturga pochodzenia rumuńskiego znalazła się na ustach wszystkich, którzy interesowali się teatrem. Autor <Łysej śpiewaczki>, i - czołowych pozycji francuskiego teatru awangardowego - stworzył tym razem sztukę niemniej oryginalną, a jednocześnie posiadającą wyraźną wymowę zaangażowaną, walczącą. Oczywiście walczącą bardzo własnymi, niezapożyczonymi, środkami.
Mechanizm szerzenia się w społeczeństwie faszyzmu, jego działanie na jednostki z chwilą, gdy staje się on władzą, przekształca w hitleryzm - o tym już wielokrotnie pisano. Ionesco ubrał ten temat w oryginalną formę, opartą na kapitalnym pomyśle: ludzie zmieniają się w... nosorożce! Ten trochę chwyt spełnia jednak u Ionesco inne cele niż u autora , żyjącego w ś