Oczekiwanie na "Czarną maskę" Krzysztofa Pendereckiego w krakowskiej operze było długie, a nasza ciekawość umiejętnie podsycana. Międzynarodowe sympozjum rozpoczynające we wrześniu Festiwal Krzysztofa Pendereckiego, poświęcone przede wszystkim jego teatrowi, wystawa w Międzynarodowym Centrum Kultury ukazująca "Czarną maskę" jako współczesny taniec śmierci przygotowywały widza i słuchacza do właściwego odbioru dzieła, choć pozbawiały je jednocześnie pewnego waloru świeżości. No, ale nie każdy z obecnych na premierowym spektaklu przysłuchiwał się sympozjum lub zwiedzał wystawę. Niektórzy przed laty oglądali z pewnością poznańską lub warszawską inscenizację opery napisanej w 1986 roku dla Salzburga, inni może słuchali jej estradowego wykonania, które artyści poznańscy przywieźli niegdyś do krakowskiej Filharmonii. Tak więc dzieło była chyba na tyle znane, byśmy zdawali sobie sprawę z jego ogromnej trudności i in
Tytuł oryginalny
Niezmienny lęk
Źródło:
Materiał nadesłany
Dziennik Polski Nr 234