"Nieboska komedia", którą wystawił Adam Hanuszkiewicz w Teatrze Narodowym w Warszawie, stanowi niewątpliwie najwybitniejszą pozycję w scenicznych dziejach tego dramatu. Co więcej, to spektakl o charakterze wręcz przełomowym w wielkim repertuarze polskiego romantyzmu. Pragnąc należycie ocenić doniosłość tego wydarzenia, trzeba przypomnieć choćby w najogólniejszym zarysie tradycję interpretacyjną i inscenizacyjną tego dzieła. "Nieboska komedia" ceniona przez publicystów i polityków, nie miała szczęścia do historyków literatury. Nie wyjaśniono jej założeń ideowych i budowy artystycznej. Nie rozumiano podstawowych symboli misteryjnych. Nie zdawano sobie sprawy ani z myślowych wiązań, ani z teatralnych konwencji. Po dziś dzień nie wiadomo, co oznacza scena z przechrztami. Dlatego uważa się ją za kłopotliwą; albo się ją w ogóle opuszcza, albo przyprawia się przechrztom diabelskie różki do czoła (jak to uczynił K. Swinars
Tytuł oryginalny
Nieboska Komedia w inscenizacji Adama Hanuszkiewicza
Źródło:
Materiał nadesłany
Miesięcznik Literacki nr 6