Wciąż jeszcze kontrowersyjne opinie krytyków i historyków literatury wzbudza twórczość Zygmunta Krasińskiego, jednego z trzech wielkich polskich poetów romantyzmu, jednego z trzech "wieszczów" jak ich mianowali współcześni. Problematyka "Nieboskiej Komedii" sięga, podobnie jak "Dziadów" Mickiewicza i "Kordiana" Słowackiego, do obrachunku z wzlotami i upadkiem powstania listopadowego oraz do atmosfery popowstaniowych sporów emigracyjnych. W utworze Krasińskiego wyraźniej jednak jak u Mickiewicza i Słowackiego jawi się problem społeczny, wyraźniej ale wcale nie konsekwentniej. Chociaż bowiem Krasiński zdawał sobie sprawę z upadku magnaterii i szlachty, chociaż dostrzegał rosnące znaczenie trzeciego stanu i narodziny nowych idei, to jednak nie był w stanie utożsamiać się z siłami, które wieściły kres hegemonii jego klasy. To prawda - był to okres przed Wiosną Ludów - doświadczenia rewolucji francuskiej i nawet powst
Tytuł oryginalny
Nieboska Komedia
Źródło:
Materiał nadesłany
Wieczór Wybrzeża nr 117