"Córka źle strzeżona" uchodzi za najstarszy balet z tych które utrzymały się w repertuarze. Wystawiony w roku 1789 w Paryżu (na dwa tygodnie przed zburzeniem Bastylii) przetrwał, oczywiście ze zmianami, do dziś. Zmiany dotyczyły libretta, muzyki i układu choreograficznego.
Ponoć bodźcem do powstania baletu był obraz francuskiego malarza przedstawiający młodą dziewczyną wiejską płaczącą, a przy niej matkę, prawdziwą herod-babę wygrażającą pięścią chłopcu uciekającemu w popłochu. Z tej sceny Jean Dauberval wysnuł komedią baletową i oparł ją na francuskiej muzyce ludowej. Louis Herold, zachowując najtrafniejsze fragmenty jego muzyki, wzbogacił je własnymi, ale był to już wiek XIX. Tę wersję muzyczną przyjęła w gdańskim wystawieniu Opera Bałtycka. Libretto adaptowali realizatorzy spektaklu zaproszeni goście z Czechosłowacji Borys Slovak i Józef Zajko. Borys Slovak ma w Gdańsku najpiękniejszą kartę. Po każdym jego pobycie w naszym mieście pozostaje cenny spektakl. Przed rokiem wystawił "Carmen" Bizeta-Szczedrina, jedno z najwybitniejszych przedstawień baletowych, jakie mamy w Polsce obecnie. Tym razem para choreografów, z których jeden występował w roli reżysera, świetnie współpracowała z sobą i