Realizacja scenografii do "Wyzwolenia" była ważnym momentem zwieńczającym dotychczasową twórczość Jerzego Moskala. Była, jak sam to określił, rodzajem artystycznego "egzaminu dojrzałości". Dwunasty spektakl tego artysty w Teatrze im. Stanisława Wyspiańskiego był efektem twórczych fascynacji magią przestrzeni teatru, w której wszystko coś znaczy i niesie ze sobą wartość autorskiej wypowiedzi - pisze Agnieszka Kołodziej-Adamczuk w Gazecie Wyborczej - Katowice.
Jednym z kluczowych zagadnień prezentowanych w Muzeum Śląskim w Katowicach na wystawie "Laboratorium przestrzeni teatralnych" jest Wielka Rewolucja Sceniczna, której autorem w teatrze polskim był Stanisław Wyspiański. Interpretacje jego dramatów w XX-wiecznych scenografiach dowodzą uniwersalności tych idei, które odczytywane były przez wielu artystów. Jednym z nich był Jerzy Moskal, autor projektu do "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego, reżyserowanego przez Józefa Parę, z kostiumami Danuty Knosały (premiera 18.09.1976). Wszystko miało miejsce w szczególnym czasie inauguracji nowego sezonu teatralnego w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego. Wydarzeniu towarzyszyło uroczyste odsłonięcie na frontonie budynku napisu głoszącego nazwisko patrona tej sceny: TEATR IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO. Autorem wstęgi z brązu podwieszonej nad głównym wejściem był rzeźbiarz Jacek Sarapata. Dzisiaj, wchodząc do teatru, trudno sobie wyobrazić budynek bez tego