EN

20.07.2018 Wersja do druku

Nasza Wieża Babel. Projekt Jerzego Moskala do "Wyzwolenia" Wyspiańskiego

Realizacja scenografii do "Wyzwolenia" była ważnym momentem zwieńczającym dotychczasową twórczość Jerzego Moskala. Była, jak sam to określił, rodzajem artystycznego "egzaminu dojrzałości". Dwunasty spektakl tego artysty w Teatrze im. Stanisława Wyspiańskiego był efektem twórczych fascynacji magią przestrzeni teatru, w której wszystko coś znaczy i niesie ze sobą wartość autorskiej wypowiedzi - pisze Agnieszka Kołodziej-Adamczuk w Gazecie Wyborczej - Katowice.

Jednym z kluczowych zagadnień prezentowanych w Muzeum Śląskim w Katowicach na wystawie "Laboratorium przestrzeni teatralnych" jest Wielka Rewolucja Sceniczna, której autorem w teatrze polskim był Stanisław Wyspiański. Interpretacje jego dramatów w XX-wiecznych scenografiach dowodzą uniwersalności tych idei, które odczytywane były przez wielu artystów. Jednym z nich był Jerzy Moskal, autor projektu do "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego, reżyserowanego przez Józefa Parę, z kostiumami Danuty Knosały (premiera 18.09.1976). Wszystko miało miejsce w szczególnym czasie inauguracji nowego sezonu teatralnego w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego. Wydarzeniu towarzyszyło uroczyste odsłonięcie na frontonie budynku napisu głoszącego nazwisko patrona tej sceny: TEATR IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO. Autorem wstęgi z brązu podwieszonej nad głównym wejściem był rzeźbiarz Jacek Sarapata. Dzisiaj, wchodząc do teatru, trudno sobie wyobrazić budynek bez tego

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Nasza Wieża Babel. Projekt Jerzego Moskala do "Wyzwolenia" Wyspiańskiego

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza Katowice online

Autor:

Agnieszka Kołodziej-Adamczuk*

Data:

20.07.2018