EN

27.06.2002 Wersja do druku

Namiętność w teatrze lalek

O tym, ze teatr lalek jest skierowany nie tylko do najmłodszego odbiorcy, można się było przekonać podczas najnowszej premiery w "Rabciu".

"Spowiedź w drewnie" Jana Wilkowskiego i "Namiętności marionetek" Henryka Jurkowskiego na motywach sztuki hiszpańskiego pisarza Jacinto Gralli mówią o relacji pomiędzy twórcą a jego dziełem. O tym, że autor może stanąć przed osądem swych dzieł, który niekiedy może być surowy. Na spektakl składają się dwie odrębne części. Choć pozornie są one bardzo różne, łączy je wspólny temat. To dzieło, wytwór ludzkich rąk, mówi o swoim stwórcy. Ono go osądza, często bardzo surowo. Bo dzieła, które wychodzą spod ludzkiej ręki, tu żyją, czują i działają - jak marionetka, w której zakochuje się hiszpański książę, czy ludowe świątki wyrzucające góralowi nie tylko nieporadność, ale i grzeszne myśli... W pierwszej części, która nawiązuje do mitu o Pigmalionie i Galatei - marionetki przejmują cechy ludzkie. Potrafią kochać, cieszyć się, pragną wolności, wreszcie nienawidzą swego twórcę. Podobnie jest też w przypadku górala, kt

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Namiętność w teatrze lalek

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Podhalański nr 26

Autor:

Józef Figura

Data:

27.06.2002

Realizacje repertuarowe