"Akademia pana Kleksa" wg Jana Brzechwy w reż. Piotra Siekluckiego w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie. Pisze Wiktoria Tabak w portalu e-splot.pl
Przemoc symboliczna (termin opracowany przez francuskiego socjologa Pierre'a Bourdieu) to taka odmiana przemocy, którą na pierwszy rzut oka trudno dostrzec. Opresyjne schematy są z góry oznaczane metkami: "naturalne", "normalne" czy "tradycyjne" i po prostu inkorporowane z całym bogactwem inwentarza w struktury społeczne, gdzie zadomawiają się na dobre, i w białych rękawiczkach sieją spustoszenie od środka. Jednakże co to ma wspólnego ze spektaklem dla dzieci opartym na opowieści Jana Brzechwy "Akademia Pana Kleksa"? Jak się okazuje, całkiem sporo. Streszczanie fabuły wydaje mi się w tym wypadku zbędne, bo któż o niezwykłych przygodach Adasia Niezgódki nie słyszał? Zarówno książka Brzechwy, jak i film w reżyserii Krzysztofa Gradowskiego stały się dziełami kultowymi przynajmniej dla kilku pokoleń polskich dzieci. Pytanie, które nasuwa się zatem na początku: czy z tak zmitologizowanymi tekstami kultury można w ogóle wchodzić w jakikolwiek (odświe