Gorki - głęboki znawca schorzeń mieszczaństwa i jego najbardziej namiętny demaskator - tym różni się od swych wielkich poprzedników klasyki rosyjskiej, że nie tylko widzi schorzenia klasy posiadającej, lecz zna ich przyczynę, nie tylko pokazuje nicość burżuazji, jej rozkład moralny, jej ślepe służenie "żółtemu diabłowi", lecz niedwuznacznie pokazuje także siły, które to zło z powierzchni ziemi zmiotą - klasę robotniczą, jej partię rewolucyjną. "Wassa Żeleznowa", a szczególnie ostatnia przeróbka autorska tej sztuki z 1935 roku, należy do szeregu tych dramatów Gorkiego, w których niezmiernie ważną dla całości rolę gra bohater pozytywny - przedstawiciel klasy rewolucyjnej, nosiciel wyroku na klasę wyzysku i upodlenia. Gorki w "Wassie Żeleznowej" przedstawił rozkład, gnicie moralne rodziny burżuazyjnej, pokazał, jak mało znaczy w tym środowisku miłość, prawda, elementarna uczciwość. Jedynie moralnie czystą postac
Tytuł oryginalny
Na scenach warszawskich (fragm.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Twórczość nr 5