Jerzy {#os#38269}Łukosz{/#} nie miał ani ambicji, ani zamiaru pisania o Tomaszu Mannie dramatu biograficznego. Na kanwie pewnych faktów z życia wielkiego pisarza zbudował on szereg fikcyjnych, choć psychologicznie prawdopodobnych scen, do jakich dojść mogło nie tylko w wewnętrznym świecie, tj. w wyobraźni i w snach tego niezwykłego twórcy, ale nawet w rozmowach z osobami z najbliższego otoczenia. Poruszanym w dramacie problemem jest walka z pokusą powrotu do kraju i współpracy z faszystami, do czego bardzo wyrafinowanymi metodami, nierzadko szantażem, przebywających na emigracji najwybitniejszych niemieckich artystów czy naukowców nakłaniał Hitler. Bardzo dobrze się stało, że dla tej poważnej tematyki Jerzy Łukosz wybrał formę komediową. Dowcipny i inteligentny tekst prowokuje też aktorów do grania całej rzeczy z dystansem i przysłowiowym przymrużeniem oka. Wiele tu oryginalnych, zabawnych w formie aluzji do tw�
Tytuł oryginalny
Na przykład Tomasz Mann
Źródło:
Materiał nadesłany
Wiadomości Kulturalne Nr 9