EN

11.01.2016 Wersja do druku

Na luziku o życiu i śmierci kobiety

"Zapolska Superstar czyli jak przegrywać żeby wygrać" Jana Czaplińskiego w reż. Anety Groszyńskiej w Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Pisze Zofia Smolarska, członkini Komisji Artystycznej XXII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Co stwarza gwiazdę? Co sprawia, że o niektórych osobach publicznych mówi się, że mają charyzmę, to "coś", że "emanują aurą", magnetyzują i nie pozwalają o sobie zapomnieć, stając się nieprzemijającymi ikonami kultury? Joseph Roach, historyk teatru i performatyk, twierdził, że to "coś" to "siła pochodząca z rzekomo wrodzonego ucieleśnienia sprzecznych cech: siły i wrażliwości, niewinności i doświadczenia, jednostkowości i typowości". Atrakcyjność postaci ikonicznych, czy weźmiemy przylizanie wyuzdaną Britney Spears, czy rozkochanego w metafizycznych sprzecznościach Czesława Miłosza, zasadza się na paradoksie. Postaci charyzmatyczne jednocześnie nas przyciągają i odpychają. Działając za podszeptem dajmoniona lub dając się wieść instynktowi, zdają się być pozbawione samoświadomości, a jednocześnie są tak denerwująco pewne siebie i ostentacyjnie niezależne od opinii otoczenia. Silne na zewnątrz i wewnętrznie kruche. Wrażliwe i be

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Na luziku o życiu i śmierci kobiety

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Zofia Smolarska

Data:

11.01.2016

Wątki tematyczne