"Zapolska Superstar czyli jak przegrywać żeby wygrać" Jana Czaplińskiego w reż. Anety Groszyńskiej w Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Pisze Zofia Smolarska, członkini Komisji Artystycznej XXII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Co stwarza gwiazdę? Co sprawia, że o niektórych osobach publicznych mówi się, że mają charyzmę, to "coś", że "emanują aurą", magnetyzują i nie pozwalają o sobie zapomnieć, stając się nieprzemijającymi ikonami kultury? Joseph Roach, historyk teatru i performatyk, twierdził, że to "coś" to "siła pochodząca z rzekomo wrodzonego ucieleśnienia sprzecznych cech: siły i wrażliwości, niewinności i doświadczenia, jednostkowości i typowości". Atrakcyjność postaci ikonicznych, czy weźmiemy przylizanie wyuzdaną Britney Spears, czy rozkochanego w metafizycznych sprzecznościach Czesława Miłosza, zasadza się na paradoksie. Postaci charyzmatyczne jednocześnie nas przyciągają i odpychają. Działając za podszeptem dajmoniona lub dając się wieść instynktowi, zdają się być pozbawione samoświadomości, a jednocześnie są tak denerwująco pewne siebie i ostentacyjnie niezależne od opinii otoczenia. Silne na zewnątrz i wewnętrznie kruche. Wrażliwe i be