VI Festiwalu Teatrów Europy Środkowej "Sąsiedzi" w Lublinie. Pisze Andrzej Z. Kowalczyk w Polsce Kurierze Lubelskim.
Pisząc o drugim dniu prezentacji VI Festiwalu Teatrów Europy Środkowej "Sąsiedzi" muszę złamać chronologię, której dotychczas starałem się trzymać. Jednak spektakl poznańskiego Teatru Strefa Ciszy "Salto mortale" w reżyserii Adama Ziajskiego był tak znakomity, że nie można wręcz nie rozpocząć od niego. Niezwykła była już inspiracja spektaklu - historia ze schyłku II wojny światowej, kiedy w zdobytym Szczecinie żołnierze radzieccy zgromadzili setki fortepianów, by wywieźć je do ZSRR. Ustawione wzdłuż kolejowych torów instrumenty czekały na transport, jednak z niewiadomych do dziś przyczyn nie zostały wywiezione. Niszczały więc i w końcu rozpadły się zupełnie. Już samo to wydarzenie godne jest spektaklu, a może nawet całego ich cyklu, bo przecież za każdym fortepianem kryje się inna historia. Ale to może byłoby zbyt proste, zbyt oczywiste. Adam Ziajski poszedł dalej. Stworzył przejmujące, a momentami wręcz przerażające widowisko