EN

1.02.1988 Wersja do druku

Na cienkiej nitce życia

"SZTUKMISTRZA Z LUBLINA" Isaaca Singera czyta się jednym tchem. Ta niewielkiej objętości powieść urzeka obrazem świata, którego już nie ma, psychologiczną wnikliwością i pro­wadzoną po mistrzowsku narracją. Precyzyjnie skonstruowana łączy w sobie bogactwo obserwacji obyczajowych z pietyzmem dla żydowskiego folkloru, klimatu dzielnic i mia­steczek, z głębią rozważań natury filozofi­cznej, egzystencjalnej. Refleksja ta wypełnia znaczną część książki, lecz ani opisy stanów wewnętrznych bohatera, ani jego mo­nologi nie przeszkadzają wartkości akcji rozgrywającej się w tempie właściwym powie­ści sensacyjnej. A przecież nie jest "Sztuk­mistrz z Lublina" kryminałem czy roman­sem, choć elementy takiej literatury rów­nież zawiera. Jest opowieścią o duchowej przemianie, o szukaniu Boga i prawdy, o odnalezieniu własnej tożsamości. Fascynująca tektura okazuje się jednak o wiele mniej atrakcyjna w scenicznej adap­tacji. Dowodzi tego spektak

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Na cienkiej nitce życia

Źródło:

Materiał nadesłany

Dziennik Bałtycki Nr 25

Autor:

Anna Jęsiak

Data:

01.02.1988

Realizacje repertuarowe