(...) Na tle tej bogatej w treść sztuki wiele traci wystawiony w Teatrze Polskim "Doktor Faustus" Christophera Marlowe'a, angielskiego pisarza z drugiej polowy XVI wieku. Sztuka ta dzisiaj posiada wartość raczej dla historyka literatury, który odkryje tutaj nowe w dramaturgii zjawiska dotyczące wyboru jako bohatera sztuki zwykłego śmiertelnika i pewne nowe myśli, stanowiące wyzwanie rzucone średniowiecznej koncepcji człowieka. "Doktor Faustus" będący niewątpliwie sztuką napisaną przez zręcznego dramaturga, operuje w rzeczywistości raczej zewnętrznym efektem niż głębią ideową i świeci raczej światłem odbitym, bohatera tego dramatu skłonni jesteśmy bowiem utożsamiać z Faustem Goethego. W istocie Goethe pośrednio przejął od Marlowe'a szereg elementów akcji, ale ogromnie pogłębił humanistyczną wymowę sztuki. Marlowe, znany też jako rówieśnik Szekspira (który może nawet w swym "Tytusie Androniku" wzorował się n
Tytuł oryginalny
Na bydgoskich scenach (fragm.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Pomorska nr 265