EN

26.02.2009 Wersja do druku

Myśli niedopowiedziane

Wystawa "Performer" pokazuje nowy sposób myślenia o dorobku Grotowskiego. Wychodząc poza świat teatru, konfrontuje jego twórczość z poszukiwaniami performerów i akcjonistów - pisze Piotr Kosiewski w Tygodniku Powszechnym.

W jednym ze swych ostatnich tekstów Jerzy Grotowski pisał, że performer to "człowiek czynu, a nie ten, który gra kogoś innego; tancerz, kapłan, wojownik; poza podziałami na gatunki sztuki". Ten cytat uczyniono osią wystawy zorganizowanej w 50. rocznicę objęcia przez Grotowskiego dyrekcji Teatru 13 Rzędów w Opolu oraz w 10. rocznicę jego śmierci. Zdarcie maski, łamanie tabu Ekspozycja w Zachęcie przypomina jednego z najbardziej radykalnych twórców teatru II poł. XX wieku. Podobnie skrajne były poszukiwania wielu artystów w latach 60. i 70. Odchodzili oni od wykonywania materialnych obiektów: obrazów czy rzeźb. Interesował ich przede wszystkim sam proces tworzenia, akcja, koncept. Dla sztuki współczesnej eksperymenty pochodzące z tego czasu nadal są jednym z najważniejszych, żywych i inspirujących punktów odniesienia. Fragmenty nagrań najważniejszych spektakli Grotowskiego znalazły się na wystawie obok prac twórców performance. To ciekawy, le

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Myśli niedopowiedziane

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 9/01.03

Autor:

Piotr Kosiewski

Data:

26.02.2009