I Dni Sztuki Tańca w Warszawie. Pisze Dorota Kozińska w Ruchu Muzycznym.
Przed oficjalnym rozpoczęciem sezonu w warszawskim Teatrze Wielkim Polski Balet Narodowy pod dyrekcją Krzysztofa Pastora - przekształcony z dotychczasowego zespołu baletowego - zafundował publiczności I Dni Sztuki Tańca (16 września-4 października). Nowy szef podbił serca widzów i krytyków już w marcu: doskonale przyjętym spektaklem "Tristan" do muzyki Wagnera, który uznano za przełom w dziejach stołecznego baletu i narodziny prawdziwego tańca współczesnego na tutejszej scenie. Pastor - wciąż pełniący rolę choreo-grafa-rezydenta amsterdamskiego Het Nationale Ballet - chce stworzyć w Warszawie zespół, który za kilka lat zdoła konkurować z czołówką europejską. Zadanie to niełatwe - nie wystarczą utalentowani tancerze, trzeba zmienić sposób ich szkolenia, nauczyć szacunku do własnego ciała, przestawić publiczność na zupełnie inny typ odbioru, wykształcić nowy kod, łączący harmonijnie język tańca, ekspresję aktorską i elementy performa