To był ważny wieczór dla sztuki tańca w naszym kraju. 25 bm. na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie, pojawiły się dwa nowe polskie balety. Ten pierwszy nosi tytuł "Muzy Chopina". Zrealizowany w inscenizacji oraz z librettem Pawła Chynowskiego i Waldemara Wołka-Karaczewskiego, zarazem twórcy choreografii, jest oparty w całości na utworach bohatera spektaklu. Swobodnie budując akcję, autorzy wykorzystali niezwykle zresztą pomysłowo m.in. oba koncerty fortepianowe Chopina, Andante spianato, Marsz żałobny z Sonaty II b-moll, Preludium Des-dur (zwane deszczowym). Interesująca koncepcja. Autorzy opowiadając o Fryderyku Chopinie, o dziejach kompozytora i jego miłości spinają klamrą spełnienia losu Polaków połowy XIX wieku. Ich wizja jest poetycka, niedosłowna, lecz sugestywna. Każda z postaci, dzięki syntetycznej charakterystyce jest bowiem natychmiast rozpoznawalna, wątki dramaturgiczne zarysowane klarownie, sytuacje - czytelne. Układ choreograficzny Kara
Tytuł oryginalny
Muzyczne balety
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Warszawy nr 123