MŁODY REŻYSER (niezależnie od tego, ile faktycznie ma lat), miewa zazwyczaj mnóstwo pomysłów w związku za sztuką braną na warsztat teatralny. Jeśli zaś młody reżyser występuje jako debiutant, czyli po raz pierwszy przygotowuje swój spektakl sceniczny, wówczas najczęściej stara się niemal wszystkie pomysły, jakie mu podsuwa wyobraźnia po analizie tekstu, zmieścić w obrębie jednego przedstawienia. Surowe prawa wyboru jeszcze go nie obchodzą, ani - być może - nie zdaje sobie sprawy z ich wagi artystycznej czy tylko konstrukcyjnej; z obu decydujących czynników dla zachowania równowagi pomiędzy dramaturgią (tekstem) a kształtem inscenizacyjnym widowiska. Zdaje się, że każdy debiutant musi płacić tzw. frycowe, bo praktyka raz po raz potwierdza - jak trudno opanować sztukę rezygnacji z nadmiaru własnych wizji, nagromadzonych wokół przeczytanego i odczytywanego na nowo utworu dramatycznego. Tej przesadnej dbałości o "pomysł" dos
Tytuł oryginalny
Molier w ramce
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Południowa nr 286