EN

7.09.2001 Wersja do druku

Molier, czyli zmowa świętoszków

Życie najsłynniejszego komediopisarza w dziejach teatru było uporczywą walką: o zdo­bycie uznania, potem o twórczą swobodę i wol­ność myśli. Walkę prowadził nie heros bez ska­zy, ale człowiek pełen wad i słabości. Może tak­że samotny i do końca niezrozumiany, jak go widział w swoim dramacie autor "Zmowy świętoszków", znakomity, rosyjski pisarz Michał Bułhakow (1891-1940). W historii Moliera znalazł on analogię do własnych przeżyć. Historyczny kostium, pod jakim ukrył Bułhakow obraz sytuacji niezależnego artysty w totalitaryzmie, nie zmylił cenzury. Dra­mat trafił na sceny rosyjskie dopiero w latach 60., a w Polsce utwór Bułhakowa w pełni je­go znaczeń i scenicznych zalet ukazała telewizyjna inscenizacja Macieja {#os#293}Wojtyszki{/#} z 1989 roku. Realizacja przywróciła także polskiej wi­downi wielką postać teatru - Halinę {#os#708}Mikołaj­ską{/#}. Jej znakomite aktorstwo mogliśmy po­dziwiać po wielu latach nieobecności na s

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Molier, czyli zmowa świętoszków

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza Nr 209

Autor:

J.W.

Data:

07.09.2001

Realizacje repertuarowe