"Prze(d)stawienie" w reż. Agaty Dudy-Gracz w Teatrze Studio w Warszawie. Pisze
Tomasz Miłkowski w Przeglądzie.
Tytuł tego spektaklu wiele mówi - "Prze(d)stawienie" Agaty Dudy-Gracz jest bowiem jednocześnie "przestawieniem" klocków, z których składa się wielki fresk dramatyczny Tankreda Dorsta i Ursuli Ehler ("Merlin albo ziemia jałowa"). Korzystając z prawa adaptatorki, która tworzy spektakl "na motywach sztuki", w utwór Dorsta wpisała autorka polskie doświadczenia ostatnich lat. Nasyciła opowieść o upadku arturiańskiego mitu założycielskiego goryczą naszych przypadłości: ksenofobii i nienawiści do obcego, fanatyzmu, zamknięcia polskiego prowincjonalnego katolicyzmu na świat. Scena pielgrzymki, której uczestnicy czerpią siłę wiary z namiętnej nienawiści, poraża trafnością społecznej diagnozy. A jednak mimo wyraźnych akcentów publicystycznych spektakl Agaty Dudy-Gracz trzyma się z dala od doraźnej agitki - to poważna opowieść o dziejach błądzącego człowieka, poddanego rozmaitym oddziaływaniom, pozytywnym i negatywnym, które w rezultacie degraduj�