EN

27.09.1959 Wersja do druku

Młody gniewny narkoman

I Rola Zbigniewa {#os#864}Cybulskiego{/#} w "Kapeluszu pełnym desz­czu" prowokuje do przemyśle-nia pewnych relacji sztuki filmowej i teatralnej. Skłania do tego jeszcze wzgląd inny: sztuka Gazzo została wystawiona w "Teatrze Wybrzeża" przez wybitne­go reżysera filmowego, Andrzeja {#os#2589}Wajdę{/#}. Cybulski odniósł zastanawiający sukces, tworząc filmową postać bo­hatera "straconej generacji". Do określenia tej postaci zbliżał się stopniowo; pełnię charakterystyki osiągnął w "Popiele i diamencie". Już wówczas Zygmunt {#os#44773}Kałużyński{/#} zau­ważył, że Cybulski charakteryzuje swego bohatera używając rekwizy­tów i gestów antycypujących, wy­prowadzonych z obserwacji dzisiej­szego pokolenia "angry man'ów". Istotnie Cybulski zaprezentował najbardziej współczesny typ degustacji młodocianego bohatera, pewną anachroniczną na tle czasów zaraz powojennych nerwowość i skłonność do spleenu, wykolejenie wynikłe ra­czej ze śl

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Młody gniewny narkoman

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Kultura Nr 39

Autor:

Andrzej Wirth

Data:

27.09.1959

Realizacje repertuarowe