I Rola Zbigniewa {#os#864}Cybulskiego{/#} w "Kapeluszu pełnym deszczu" prowokuje do przemyśle-nia pewnych relacji sztuki filmowej i teatralnej. Skłania do tego jeszcze wzgląd inny: sztuka Gazzo została wystawiona w "Teatrze Wybrzeża" przez wybitnego reżysera filmowego, Andrzeja {#os#2589}Wajdę{/#}. Cybulski odniósł zastanawiający sukces, tworząc filmową postać bohatera "straconej generacji". Do określenia tej postaci zbliżał się stopniowo; pełnię charakterystyki osiągnął w "Popiele i diamencie". Już wówczas Zygmunt {#os#44773}Kałużyński{/#} zauważył, że Cybulski charakteryzuje swego bohatera używając rekwizytów i gestów antycypujących, wyprowadzonych z obserwacji dzisiejszego pokolenia "angry man'ów". Istotnie Cybulski zaprezentował najbardziej współczesny typ degustacji młodocianego bohatera, pewną anachroniczną na tle czasów zaraz powojennych nerwowość i skłonność do spleenu, wykolejenie wynikłe raczej ze śl
Tytuł oryginalny
Młody gniewny narkoman
Źródło:
Materiał nadesłany
Nowa Kultura Nr 39