"Opera dokumentalna o Okrągłym Stole" w reż. Barbary Wysockiej Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na 29. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Pisze Joanna Derkaczew w Gazecie Wyborczej.
Założycielski mit demokratycznej Polski doczekał się opery. Barbara Wysocka wykorzystała film Piotra Bikonta i muzykę Tadeusza Wieleckiego, by pokazać, jak dokumentalne relacje blakną i zmieniają się w zawiłą, pełną niedomówień baśń. Po latach marazmu na przestrzeni zaledwie jednego tygodnia dwie nowe sceny zainaugurowały swoją działalność w Warszawie. W sobotę pierwszą premierę dał Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego. "(A)pollonia" powstała na zasadach międzynarodowej koprodukcji i będzie na razie pokazywana m.in. w zastępczej przestrzeni Wytwórni Wódek "Koneser". Za to sala Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego już działa. We wtorek odbyła się premiera "Rycerzy okrągłego stołu", opery dokumentalnej w reżyserii Barbary Wysockiej. Debiutująca w Warszawie reżyserka i aktorka (role w spektaklach Michała Zadary, udane spektakle w Krakowie i we Wrocławiu) wykorzystała film Piotra Bikonta i Leszka Dziumowicza zrealizowany 20 lat