EN

1.05.2010 Wersja do druku

Mitologia postpolityczności

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odby­ła się premiera "Orestei" Iannisa Xenakisa (1922-2001). Powstałe między 1966 i 1992 rokiem dzieło po raz pierwszy wystawione zostało w Polsce i od razu w odważnej inscenizacji młodego reżysera Michała Zadary. Gest to wart docenienia tym bar­dziej, że w polskiej operze cały czas panuje tabu: współczesności i polityczności. Michał Zadara powziął ambitne zadanie opo­wiedzenia przez pryzmat "Orestei" mitu założy­cielskiego Polski. Jego zdaniem zawiera się on w historii powojennych początków PRL-u aż do czasów Edwarda Gierka. Reżyser zwrócił uwagę, że Polska przeszła w tym czasie drogę od dyskur­su mocno politycznego, ideologicznego, histo­rycznego, do dyskursu postpolitycznego. "Oresteia" jest próbą wskazania źródła tej sytuacji, poszuki­waniem pewnej logiki historyczno-politycznej, która byłaby wspólnym mianownikiem dla staro­żytnych Greków i współczesnych Polaków. Polityczna, historyczna int

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Mitologia postpolityczności

Źródło:

Materiał nadesłany

Odra nr 5

Autor:

Monika Pasiecznik

Data:

01.05.2010

Realizacje repertuarowe