EN

1.01.1984 Wersja do druku

Mistrz Olof

Rzadko grywany na naszych scenach "MISTRZ OLOF" AU­GUSTA STRINDBERGA, przypomniany w tym sezonie przez Jerzego Kreczmara w Teatrze Pol­skim w Poznaniu, należy do bar­dzo wczesnych dramatów autora "Sonaty widm". Związany jest z historią. Olaus (Olof), który dał początek szwedzkiej Reformacji, związany był z Gustawem Wazą i anabaptystą Gertem, drukarzem-fanatykiem przygotowującym rewolucyjną "bibułę". Historia praw­dziwa dochodzi w tym roman­tycznym dramacie do głosu w samym układzie losów bohaterów: oto Olof rozpoczyna walkę na śmierć i życie z klerem, pozysku­je zaufanie Gerta i uzyskuje pa­tronat króla. A wtedy zaczyna się wątek zwyczajnej ludzkiej psychologii: wytknięty sobie cel wymaga nie tylko wyrzeczeń własnych, ale i kompromisów. Powstaje piękna, zapowiadająca już wtedy Mistrza Ludzkich charakterów, gra trzech postaci: Gu­stawa Wazy, człowieka czynu, marzyciela Gerta i Olofa, którego postawę określa się czasami jako "praktyczny

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Mistrz Olof

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Literackie nr 1

Autor:

?

Data:

01.01.1984

Realizacje repertuarowe