Rzadko grywany na naszych scenach "MISTRZ OLOF" AUGUSTA STRINDBERGA, przypomniany w tym sezonie przez Jerzego Kreczmara w Teatrze Polskim w Poznaniu, należy do bardzo wczesnych dramatów autora "Sonaty widm". Związany jest z historią. Olaus (Olof), który dał początek szwedzkiej Reformacji, związany był z Gustawem Wazą i anabaptystą Gertem, drukarzem-fanatykiem przygotowującym rewolucyjną "bibułę". Historia prawdziwa dochodzi w tym romantycznym dramacie do głosu w samym układzie losów bohaterów: oto Olof rozpoczyna walkę na śmierć i życie z klerem, pozyskuje zaufanie Gerta i uzyskuje patronat króla. A wtedy zaczyna się wątek zwyczajnej ludzkiej psychologii: wytknięty sobie cel wymaga nie tylko wyrzeczeń własnych, ale i kompromisów. Powstaje piękna, zapowiadająca już wtedy Mistrza Ludzkich charakterów, gra trzech postaci: Gustawa Wazy, człowieka czynu, marzyciela Gerta i Olofa, którego postawę określa się czasami jako "praktyczny
Tytuł oryginalny
Mistrz Olof
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Literackie nr 1