EN

1.10.1990 Wersja do druku

MISTERIUM WSPÓŁCZESNE

Opera o Maksymilianie Kolbe, napisana do słów Ionesco - to brzmi trochę jak żart na temat współczesnego repertuaru teatralnego, w któ­rym nastąpiło dziwne materii pomieszanie. Niepodobieństwem wydaje się zwłaszcza tym, którym opera kojarzy się z pompatyczną, pustą kon­wencją, a Ionesco z absurdem, ironią i podważaniem wszelkich autory­tetów. A jednak opera Probsta do słów Ionesco napisana przed paru laty na zamówienie Opery Paryskiej, naprawdę istnieje, a jej insceniza­cja na deskach Opery Śląskiej jest udanym przedsięwzięciem artystycz­nym. W kilku wywiadach, przytoczonych w programie, Ionesco wyznaje, że postać Ojca Kolbego fascynuje go od dawna i wydaje mu się "jedyną egzystencją wartą przeżycia". Oznajmia także: "Poszukuję Boga... (...) Niektórzy może będą się śmiać, gdy powiem, że "Łysa śpiewaczka" jest sztuką religijną...". W krótkim libretcie autor nie zajmuje się biografią Kolbego, nie relacjonuje też historycznych fa

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

MISTERIUM WSPÓŁCZESNE

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 10

Autor:

Beata Guczalska

Data:

01.10.1990

Realizacje repertuarowe